En sak i taget

2014-11-20

Ännu en dag närmare till att bli frisk. Om det nu är så att jag någonsin kommer att bli det. Friskare kommer jag att bli, det har jag redan påbörjat. Det gäller att hålla sig undan det som får en till att stressa upp, att komma tillbaka till gamla tankemönster som inte hjälper till utan snarare får en att stressa upp sig, samlar ångest, utlöser saker som jag inte vill ha med att göra. Tankar och idéer som bara poppar upp. Nä, det skall undvikas. Det gäller att fokusera på det friska, och hur enkelt det än låter, så kan jag lova att så inte är fallet. Det friska finns gömt, långt inne, svårt att nå. När en väl får fast det, har det en tendens till att försvinna lika fort som det kom.

Vad är då det friska? Kreativiteten ser jag som ett friskhetstecken, samt ett sjukhetstecken. Att jag målar, ritar, virkar, visar att jag är på rätt väg, samtidigt som det kan bli manisk. Det kan en se på bilderna från sjukhuset. Flera teckningar varje dag, flera olika sådana. Lika så virkningen. Virka, virka, virka, mer garn, och ännu fler rutor. Sedan tar det stopp. Då kommer ingenting. Det kreativa försvinner och gömmer sig. Blir svårt att få tillbaka.

Det är konstigt hur det där fungerar… Men tillslut, så skall jag hitta tillbaka till ett jag som är mer jag än vad det är nu. Till ett jag, där det är stabilt och kreativiteten har en gräns. Men ännu är det en lång bit kvar. Det gäller att ta en bit i taget. En dag i taget. En sak i taget.

Kommentera

